Saturday, May 28, 2011

::.Satu Perjuangan.::

~semoga kita semua sentiasa berada di atas jalan-Nya~


Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah… sebelum madah diteruskan, ucapan Assalamualaikum ditujukan buat pembaca-pembaca blog saya sekalian yang dikasihi fillah. Selawat serta salam keatas junjungan besar Nabi Muhammad SAW rasul dakwah dan tarbiyah.  Dengan rahmat kasih sayang-Nya, saya dapat lagi berkongsi sesuatu dengan semua. Sebelum itu saya ingin memohon maaf kerana sudah hampir seminggu saya tidak update blog. Maafkan saya.

Sebenarnya kalau diikutkan saya tidak ada idea untuk menulis, tapi dengan izin Allah hujung minggu ini 27-29 Mei saya terlibat dalam mengikuti Haluan Siswa zon utara(HaSiZu) yang bertempat di KTD. Bila ada saja program, saya akan terimbau dengan kenangan lalu bersama sahabat dan sahibah dalam melaksanakan program semasa tingkatan 3. Semoga semua generasi 15 berada dalam rahmat-Nya.

Balik kepada program tadi (HaSiZu), 28 Mei (sabtu) kami pergi rehlah di Pantai Perkasa, Sungai Dua, Bachok. Memang seronok sangat-sangat. Lautnya memang terbentang luas, airnya sangat jernih dan masih boleh nampak kaki walaupun saya masuk dalam air tu sehingga paras dada. Subhanallah, hebatnya Allah. Terimbau pula kenangan masa Kem Jati diri di Sri Pantai, Bachok yang tidak jauh dari tempat itu.

Sebenarnya satu nikmat bila kita memandang laut, kita akan rasa kerdilnya diri ini dan hebatnya Allah. Saya terkesan dengan satu kata-kata melalui penyampaian pak cik Mahmod masa di pantai tadi. “Apa yang ada di atas dunia ini adalah ayat-ayat Allah, bukan sekadar al-Quran bahkan pokok, laut, tanah dan semuanya adalah ayat-ayat Allah. Jadi, tidak ada alasan untuk kita lupa pada Allah malah kita perlu taat pada Allah.” Seperti firman Allah dalam surah Ali-`Imran ayat 32:
Katakanlah (Muhammad), “Taatilah Allah dan Rasul. Jika kamu berpaling, ketahuilah sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang kafir.”

Allah telah beri banyak nikmat kepada kita sama ada kita sedar atau tidak. Bersyukurlah kita kepada-Nya. Jadi apa yang saya hendak tekankan di sini. Kita hendaklah bersatu dalam setiap hal. Seperti ombak pada laut yang sentiasa setia. Begitu indah bukan? Ingatlah, jangan lupa mengajak orang lain sama dalam kebaikkan yang hendak kita lakukan. Teruskan perjuangan kita sebagai khalifah Allah di muka bumi ini yang menyeru kepada kebaikkan, insyaAllah.

Saya rasa setakat ini dahulu perkongsian saya yang tidaklah seberapa ini untuk kali ini. Semoga yang sedikit ini bermanfaat buat semua. . Moga Allah redha dengan kita semua. Wallahu`alam..=)

 P/s : Coretan ini adalah luahan pengalaman penulis yang ingin berkongsi dengan pembaca. Saya amat merindui kenangan lalu yang membawa diri saya kepada-Nya. Moga semua orang beroleh kenangan yang bermakna dalam hidup. ^^

-Fatin Nabila Bt Sharul Azimin-
28 MEI 2011
Kota Bharu, Kelantan

4 comments:

  1. salam...bgos mengimbau pengalaman ..ia dpt membuat diri kita lebih matang & rasa berharga..

    ReplyDelete
  2. > Srikandi permata

    W`salam..

    Alhamdulillah, jazakillah Nabilah.
    Mmg btl, kenangan lalu mematangkan kita.
    Kenangan lalu terlalu indah=)

    ~permata yang dicari~

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. > ruziah

    Waalaikumsalam wbt.

    jazakillah ruziah krn tingggalkan jejak di sini..
    Jemput dtg lagi.
    Fatin terlalu rindu zaman kita kat MATRI jadi fatin luahkan dkt blog ni.. =)

    insyaAllah, moga Allah kasihkan kita ye.. ^^

    ~permata yang dicari~

    ReplyDelete