Sunday, April 10, 2011

::.IKHLAS DALAM BERAMAL.::



Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah… sebelum madah diteruskan, ucapan Assalamualaikum ditujukan buat pembaca-pembaca blog saya sekalian yang dikasihi fillah. Selawat serta salam keatas junjungan besar Nabi Muhammad SAW rasul dakwah dan tarbiyah.  Dengan rahmat kasih sayang-Nya, saya dapat lagi berkongsi sesuatu dengan semua.
                                                           
Pertama-tamanya marilah sama-sama kita merafakkan setinggi-tinggi  kesyukuran kerana kita masih bias hidup dalam nikmat iman dan islam. Alhamdulillah. Sebelum saya meneruskan apa yang hendak disampaikan molek kiranya saya memohon maaf pada semua yang selalu singgah di blog saya, ini kerana saya sudah lama tidak “update” . Benarlah kata seseorang itu istiqamah untuk menulis demi mencari redha Allah adalah lebih susah dari meniti sehelai rambut. Semoga Allah redha apa yang saya lakukan ini.

IKHLAS DALAM BERAMAL. Mungkin bagi kita, perkara ini sudah acap kali melalui cuping telinga kita, namun hakikatnya adakah kita sudah menyuburkan benih-benih ikhlas itu dalam diri kita? Persoalan itu hanya hati kita yang mampu menjawabnya, tidak ada siapa pun yang mengetahui keikhlasan hati kita melainkan kita dan pencipta kita, Al-Khalik.  Benarlah, ikhlas itu dari jiwa yang murni. Sabda Rasulullah SAW:
“Barangsiapa yang beramal kerana ingin dilihat orang, maka Allah akan membuka aibnya pada hari kiamat, dan barangsiapa yang beramal kerana sum`ah, nescaya Allah akan menunjukkan sum`ahnya itu kepada manusia.”
Lantas, dimanakah keikhlasan amalan kita? Tepuklah dada tanya iman. Marilah kita sama-sama merentas sejarah silam ketika zaman Rasulullah SAW buat seketika…                                                                                       
Ketika itu ada seorang datang bertemu Rasulullah lalu bertanya “Wahai Rasulullah, orang yang berperang kerana riya’, mengejar populariti dan kerana sum`ah, adakah itu merupakan perang dijalan Allah?” Lantas Rasulullah SAW menjawab, “Barangsiapa yang berperang demi mengangkat kalimatullah maka itulah perang fisabilillah.” (HR Al-Bukhari dan Muslim)

Setelah jauh memacu kata-kata, akhir sekali saya ingin memohon maaf pada semua dan marilah kita muhasabah diri bersama. Moga Allah redha dengan kita semua. Wallahu`alam..

P/S: Saya lebih suka tekankan tentang keikhlasan dalam semua hal, jadi silalah komen pada blog saya ini kerana komen-komen itu sangat penting untuk saya terus menulis.

By:
FNSA`92

2 comments:

  1. Assalamualaikum,

    salam ceria dri lautan rabbani,
    alhmdulillah,
    tulisan enti mengingatkan ana agar terus menjaga hati dan memelihara keikhlasan.


    ikhlas ~ umpama semut hitam diatas batu hitam di waktu mlm. (",)

    " Sehebat apapun suatu amal bila tidak ikhlas, tidak ada apa-apanya dihadapan Allah SWT, sedang amal yang sederhana saja akan menjadi luar biasa dihadapan Allah SWT bila disertai dengan ikhlas. "

    ~ Pelaut Rabbani ~

    ReplyDelete
  2. >~mQ~

    waalaikumsalam,

    Terima kasih kerana sudi juga melawat blog ana ini.
    ana hanya mampu tulis apa yang terlintas dalam fikiran dan semoga Allah terima segala amalan kita.

    ReplyDelete