Monday, September 19, 2011

::.Bersyukurlah dengan nikmat itu.::

    ~Bersyukurlah dengan nikmat-Nya~  


Assalamualaikum wbt buat para pembaca sekalian.Apa khabar kehidupan kita? Moga bahagia dan tersenyum sentiasa ya. ^^ Alhamdulillah. Selayaknya dipanjatkan tangga-tangga kesyukuran kepada Allah atas kesudian memberi lagi kesempatan buat saya mengukirkan tinta yang bermanfaat dipermata ini. Harapnya kemeriahan di blog ini kekal dan semakin meningkat bagi yang ingin menatapnya.  


Untuk kali ini saya hanya bercerita sahaja. Cerita ni memang menarik, sedang saya sibuk mengemas rak buku, saya terjumpa sehelai kertas. Permukaan kertas itu tertulis satu kisah yang amat menyentuh jiwa. Jadi di sini saya kongsikan dengan semua. Moga beroleh manfaat bagi yang menatapnya. 


***********************

Seorang pemuda yang sedang berada di tahun akhir pengajiannya mengharapkan sebuah kereta sport daripada ayahnya. Lantas, si pemuda memberitahu hajat tersebut kepada ayahnya, seorang hartawan yang ternama. Si ayah hanya tersenyum. Si anak bertambah yakin, andai keputusan peperiksaannya begitu cemerlang, pasti kereta itu akan menjadi miliknya.


Beberapa bulan berlalu, ternyata si anak dengan berkat kesungguhannya, telah beroleh kejayaan yang cukup cemerlang, hatinya berbunga keriangan.


Suatu hari si ayah memanggil si anak ke bilik bacaannya. Si ayah memuji si anak, sambil menyatakan betapa bangga hati seorang bapa sepertinya dengan melihat kejayaan si anak yang cukup cemerlang. Si anak tersenyum puas. Di ruangan matanya terbayang kilauan kereta sport merah yang selama ini menjadi idamannya itu. Si ayah bagaikan mengerti kehendak si anak sambil menghulurkan sebuah kotak yang berbungkus rapi dan cantik.


Si anak terkesima, sungguh bukan itu yang dihajatkan. Dengan hati yang berat, kotak itu bertukar tangan. Matanya terarah kepada riak wajah ayahnya yang tidak menunjukkan sebarang perubahan, seolah-olah tidak dapat membaca tanda tanya yang bersarang di hatinya.


Dalam pada itu, si anak membuka pembalut yang membungkus kotak itu, penutup kotak dibuka. Apa makna semua ni??? Sebuah al-Quran kecil, comel dengan cover kulit, tinta emas menghiasi tulisan khat di muka hadapan. Si anak memandang ayahnya, terasa dirinya dipermainkan. Amarahnya membuak dan nafsu mudanya bergelojak.


“Ayah sengaja mempermainkan saya, ayah bukannya tahu betapa saya menyukai kereta itu. Bukankah ayah mampu membelikannya?! Sudahlah ayah, bukan al-Quran ini yang saya mahukan!” Keras sekali kata-kata si anak. Al-Quran itu dihempasnya ke atas meja bacaan. Si anak terus meninggalkan si ayah tanpa memberi ruang untuk ayahnya berkata-kata. Pakaiannya disumbat ke dalam beg. Lantas dia meninggalkan banglo mewah ayahnya. Memulakan kehidupan baru dengan segulung ijazah yang dimilikinya.


***********************

Sepuluh tahun berlalu. Si anak kini merupakan seorang anak yang berharta. Mempunyai syarikat sendiri dengan isteri yang cantik dan anak-anak yang sihat. Cukup membahagiakan. Namun hatinya tersentuh. Sudah sepuluh tahun dia tidak menjenguk ayahnya selepas peristiwa itu. Lamunannya termati disitu apabila telefonnya berdering. Panggilan dari peguam ayahnya. Ayahnya meninggal dunia semalam, dengan mewariskan semua harta ayahnya kepada si anak. Si anak diminta pulang untuk menyelesaikan segala yang berkaitan pewarisan itu.


Buat pertama kalinya setelah dia bergelar bapa, si anak pulang ke banglo ayahnya. Memerhati banglo yang menyimpan 1001 nostalgia dalam hidupnya. Hatinya sebak. Bertambah sebak apabila dia memasuki bilik bacaan ayahnya, dia mendapati al-Quran yang dihempasnya di atas meja suatu ketika dahulu masih setia disitu. Tidak terusik. Bagaikan setianya hati si ayah mengharap kepulangan si anak selama ini.


Perlahan-lahan si anak menuju ke situ, mengambil al-Quran itu. Membelek-beleknya dengan penuh keharuan. Tiba-tiba, terjatuh sesuatu dari al-Quran itu. Segugus kunci. Dibelakang al-Quran itu terdapat sekeping sampul surat yang disalotepkan di situ. Kunci itu segera dipungut. Hatinya tertanya-tanya. Nyata sekali, di dalam sampul surat itu terdapat resit pembelian kereta idamannya. Dibeli pada hari konvokesyennya dengan bayaran yang telah dilunaskan oleh si ayah. Sepucuk warkah. Tulisan tangan orang yang amat dikenalinya selama ini. “Hadiah teristimewa untuk putera kesayanganku.” Air mata si anak menitis deras. Hatinya bagaikan ditusuk sembilu. Penyesalan mula bertandang. Namun, semuanya sudah terlambat. Si ayah telah pergi buat selama-lamanya.


p/s: Sekadar renungan bersama: Berapa banyak kita mensyukuri nikmat Allah?? Hanya kerana nikmat itu tidak “dibungkus”, didatangkan atau diberikan dalam keadaan yang kita hajati, kita terus mengeluh. Marilah kita muhasabah diri sebentar mengingatkan kembali nikmat-nikmat yang Allah berikan buat kita semua. Wallahu`alam.


~Permata yang dicari~
 20 SEPTEMBER 2011
-Kota Bharu, Kelantan-

2 comments:

  1. Assalamualaikum..
    bila cakap pasai nikmat.teringat surah AR-RAHMAN..
    sama2lah kita muhasabah diri..
    berusaha dlm menggapai redhaNya & cintaNya..

    ReplyDelete
  2. > Srikandi permata

    Wa`alaikumsalam wbt.

    Jazakillah Nabilah meninggalkan jejak di sini..

    Ya, dalam surah ar-Rahman Allah ulang sebanyak 31 kali "maka nikmat tuhan-Mu yang manakah kamu dustakan?"

    Banyak sangat yang perlu kita muhasabah diri sebagai hamba-Nya yang sering melakukan kesalahan.

    InsyaAllah, kita cuba ya untuk mendapat redha dan cinta-Nya. ^_^

    ~permata yang dicari~

    ReplyDelete