Saturday, August 27, 2011

::.Kita Digesa Bertaubat.::

 
~ Bertaubatlah sebelum nyawa sampai ke kerongkongan~ 


“Ya Allah dengarlah doa kami ini, sesungguhnya Engkau Maha Mendengar. Ampunkanlah dosa-dosa kami, dosa ibu bapa kami dan dosa seluruh umat Islam sama ada dosa itu kami sedar atau tidak. Terimalah permintaan kami Ya Allah.”
                              

Assalamualaikum wbt.
Dengan nama Allah, untuk kali ini saya hanya ingin berkongsi satu kisah dibawah tajuk Kita Digesa Bertaubat yang mungkin pernah dan tidak penah didengar oleh orang lain. Sebelum pergi dengan lebih jauh, saya ingin bertanya kepada anda semua, lagi berapa hari agaknya Ramadhan akan meninggalkan kita? Adakah kita sudah bersedia? Adakah kita bersungguh-sungguh memohon ampun ampun kepada Allah? Jawablah dalam hati anda.


Kisah yang saya bawakan ini tentang 100 Nyawa Diganti Keampunan, ianya dibawah tajuk Kita Digesa Bertaubat. Saya tertarik apabila mendengar kisah ini daripada seorang ustaz semasa saya di tingkatan 2 dahulu. Jika anda tertarik dan ingin tahu, bacalah dahulu kemudian buatlah kesimpulan dan muhasabahlah diri kembali. 


****************


Diceritakan pada zaman dahulu, terdapat seorang lelaki yang telah membunuh seramai 99 orang. Lelaki tersebut dari kalangan penduduk Bani Israel. Suatu hari beliau telah menyesal dengan perbuatannya itu dan terdetik ingin bertaubat kepada Allah SWT.


Lalu dia keluar ingin menemui orang alim dikawasan kampungnya supaya dibimbing kearah bertaubat dan beribadah. Setelah agak lama mencari, akhirnya dia berjumpa dengan seorang ahli ibadah. Dia pun menceritakan keadaan dirinya. Setelah itu, lantas dia bertanya sesuatu kepada ahli ibadah itu. 

Pemuda: Adakah pintu taubat masih terbuka buatku?

Ahli Ibadah: Tidak.

Lelaki tersebut amat marah lalu dia membunuh ahli ibadah yang berada dihadapannya tadi. Maka, genablah 100 orang yang telah dibunuh olehnya.


Dia tersentak dengan perbuatanya itu dan berasa amat menyesal lalu meneruskan perjalanannya, bagi mencari orang alim lain yang boleh membantunya. Setelah sekian lama mencari dan bertanya kepada orang ramai, akhirnya dia dipertemukan dengan seorang alim disebuah kawasan.


****************


Dengan bersungguh-sungguh, dia menceritakan perkara yang sama kepada orang alim tersebut. Dia menceritakan dia telah membunuh 100 orang kepada orang alim itu. Soalan yang sama ditanya kepada orang alim itu. 

Pemuda: Adakah pintu taubat masih terbuka buatku?


Orang alim yang dari tadi mendengar ceritanya menjawab;

Orang alim: Ya, apakah yang menghalang antara kamu dan taubat? Pergilah kamu ke sebuah perkampungan itu, disana tinggal manusia yang beribadah kepada Allah SWT. Tinggallah kamu bersama mereka dan jangan kamu kembali ke lamanmu kerana disitu tempat yang tidak baik bagimu.   


Lelaki tadi berasa sangat gembira dengan jawapan yang diberikan oleh orang alim tadi. Dia lantas meneruskan perjalanan ke arah kampung yang ditunjukkan. Dengan takdir Allah SWT, dia mati di pertengahan jalan sebelum sempat tiba ke destinasi yang ingin dituju.


Tidak lama selepas itu, turunlah Malaikat Rahmat dan Malaikat Azab bagi mengadili kedudukan lelaki tadi. Namun, tiada kesepakatan yang ditemui kerana kedudukan lelaki tersebut membuatkan mereka keliru. Maka berlakulah perbualan diantara mereka;  

Malaikat Rahmat: Dia datang ke sini dengan niat yang baik kerana Allah SWT.


Malaikat Azab: Tetapi dia tidak pernah melakukan kebaikan sedikit pun.


 ****************


Tiba-tiba, Allah SWT menghantar malaikat lain yang menyerupai manusia ke tempat lelaki tadi mati dan berkata, “ukurlah jarak antara tempatnya dan tempat yang ingin dituju. Yang mana paling dekat antara keduanya, maka itulah habuan baginya.”


Mereka mengukur jarak kedua tempat seperti yang diarahkan. Setelah itu, didapati jarak antara tempat kematian lelaki dan kampung yang ditujunya ternyata lebih dekat. Akhirnya lelaki yang telah membunuh 100 orang tanpa sempat bertaubat kepada Allah SWT telah mendapat keampunan.  


****************


Subhanallah, hebat bukan? Begitu sekali kesungguhnya untuk bertaubat. Kita bagaimana? Ingatlah Allah itu Maha Pengampun, biarpun sebanyak atau setinggi mana pun dosa yang kita lakukan Allah tetap akan mengampunkan kita kecuali dosa syirik kepada Allah SWT.


“Tidak menimpa seorang Mukmin suatu penyakit yang berpanjangan, kepayahan, sebarang jenis kesakitan dan kesedihan malahan kedukacitaan, melainkan dihapuskan segala dosa-dosanya.”  (Riwayat Bukhari dan Muslim)



p/s: Itu sahaja yang dapat saya kongsikan dengan semua, semoga bermanfaat. Ambillah iktibar dari kisah diatas dan tetaplah kita dalam melakukan kebaikan(istiqamah). Wallahu`alam. ^_^


~permata yang dicari~
27 OGOS 2011
-Bukit Mertajam, Pulau Pinang-

2 comments:

  1. amat bermanfaat,,,,thnx fatin! hehe,,,

    ReplyDelete
  2. > H S ramli

    Sama2.. Fatin kongsi apa yang bermanfaat buat semua sj.. =)

    Jazakillah bibah sudi ke sini..
    Jemput lg ya.. ^^

    ~permata yang dicari~

    ReplyDelete