Wednesday, February 23, 2011

Mangkuk yang cantik


Assalamualaikum wbt
          Tajuk yang menarik bila kita mendengarnya. Kisahnya juga lagi menarik. Jadi disini ingin saya kongsikan buat tatapan semua. Saya petik kisah ini dari sebuah buku, saya tertarik dan rasanya patut saya kongsikan dengan kalian. Semoga terhibur dengannya. 

          Rasulullah saw dengan sahabat-sahabatnya, Abu Bakr r.a., Umar r.a., Uthman r.a. dan Ali r.a., bertamu di rumah Ali r.a. isterinya sayidatina Fatimah r.ha, iaitu puteri Rasulullah saw menghidangkan untuk mereka madu yang diletakkan di dalam sebuah mangkuk yang cantik dan ketika semangkuk madu itu dihidangkan sehelai rambut terikut didalam mangkuk itu.

          Kemudian baginda Rasulullah saw meminta semua sahabatnya untuk membuat suatu perbandingan terhadap tiga benda tersebut iaitu mangkuk yang cantik, madu, dan sehelai rambut.

Abu Bakr r.a. berkata,
“Iman itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, orang yang beriman itu lebih manis dari madu, dan mempertahankan iman itu lebih susah dari meniti sehelai rambut.”
Umar r.a. berkata,
“Kerajaan itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, seorang raja itu lebih manis dari madu, dan memerintah dengan adil itu lebih sulit dari meniti sehelai rambut.”
                                                          Uthman r.a. berkata,     
“Ilmu itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, orang yang menuntut ilmu itu lebih manis dari madu, dan beramal dengan ilmu yang dimiliki itu lebih sulit dari meniti sehelai rambut.”
  Ali r.a. berkata,
“Tetamu itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, menjamu tetamu itu lebih manis dari madu, dan membuat tetamu senang sampai kembali pulang ke rumahnya adalah lebih sulit dari meniti sehelai rambut.”
Fatimah r.ha. berkata,
“Seorang wanita itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, wanita yang berpurdah itu lebih manis dari madu, dan mendapatkan seorang wanita yang tidak pernah dilihat orang lain selain muhrimnya lebih sulit dari meniti sehelai rambut.”
Rasulullah saw berkata,
“Seorang yang mendapat taufiq untuk beramal adalah lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, beramal dengan amal yang baik itu lebih manis dari madu, dan berbuat amal yang ikhlas itu lebih sulit dari meniti sehelai rambut.”
Malaikat Jibril as berkata,
“Menegakkan pilar-pilar agama itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, menyerahkan diri, harta dan waktu untuk agama adalah lebih manis dari madu, dan mempertahankan agama sampai akhir hayat lebih sulit dari meniti sehelai rambut.”  
Allah swt berfirman,
“Syurga-Ku itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik itu, nikmat syurga-Ku itu lebih manis dari madu, dan jalan menuju syurga-Ku adalah lebih sulit dari meniti sehelai rambut.” 


P/s: segala nikmat Allah itu tiada tandingan-Nya. Marilah sama-sama mensyukuri segala nikmat Allah keatas kita.
~Sekian, wassalam~

4 comments:

  1. subhanallah.

    blog 'permata yg dicari' lebih cantik dri mangkuk yg cantik itu, intisari yg ada di dlmnya lebih manis dari madu, dan istiqamah utk trus menulis dmi mencari redha Allah adlh lebih susah dri meniti sehelai rambut. (",)

    moga Allah kasih.

    ~ http://lautanrabbani.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. good sharing!!!May Allah bless you sis!!!

    ReplyDelete
  3. >~mQ~

    Jazakallah, atas peringatan itu. Memang susah untuk istiqamah dalam menulis untuk mencari redha Allah.

    moga Allah kasih pada nta juga.. ameen.

    ReplyDelete
  4. >Atief

    Thanks atip!! pray for me..:)

    ReplyDelete